Siirry sisältöön

Blogi

Blogin esittely

Ilo kasvaa ulkona -blogissa asiaa varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen luontotoiminnasta. Teoriataustaa ja arkisia ilonhetkiä! Avaamme toiminnan pedagogisia perusteita ja teemme näkyväksi yhteyksiä varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmiin.

Tekstien takaa löytyvät Ilo kasvaa ulkona -hankkeen työntekijät sekä vierailevat kirjoittajat. Otamme ilolla vastaan kirjoituksia – ota yhteyttä, jos haluaisit oman tekstisi blogiin!

Vieraskynä: Mitä pulkkamäessä voi oppia?

Mäenlasku tarjoaa hauskanpitoa! Mutta oletko koskaan pysähtynyt miettimään, mitä kaikkea mäenlasku opettaa? Tässäpä muutama esimerkkimietintäni: Opitaan arjen matematiikkaa. Montako mäkeä laskit? Vielä kaksi mäkeä niin lähdemme syömään! Ja niin edelleen, mitä vain mieleen juolahtaa. Sarjoittaminenkin onnistuisi. (Vasu: Tutkin ja toimin ympäristössäni – matemaattiset perustaidot) Opitaan malttia, kun välillä pitää odottaa vuoroaan, ettei laske kaverin päälle…. Lue lisää

Vieraskynä: Ulko-opejen paikallistoimintaa rakentamassa

Yksi Ilo kasvaa ulkona -hankkeen keskeisistä tavoitteista on mahdollistaa opettajien ja kasvattajien verkostoituminen muiden luontoliikunnasta innostuneiden kanssa. Hankkeellamme on oma kasvattajaverkosto, joka toimii hankekauden ajan (2019-2021). Tähyilemme kuitenkin myös kauemmas tulevaisuuteen, hankkeen jälkeiseen aikaan, ja siksi yhteistyö Ulko-opet ry:n kanssa on meille tärkeää. Olemme olleet mukana tukemassa Ulko-opejen paikallistoiminnan rakentamista eri puolille Suomea. Tämä toiminta… Lue lisää

Blogisarjan lopuksi – Projektin pedagoginen dokumentointi

Sinfonioiden matkassa, osa 7/7 On hyvästien aika! Syyskauden aikana seurattiin Sinfonioiden ryhmän luontotoimintaa. Päiväkotiryhmän projekti jatkuu, mutta oma osuuteni ryhmän arjessa on päättynyt. Haluan kuitenkin vielä tämän tekstin kautta palata tarkastelemaan syksyn toimintaa pedagogisesta näkökulmasta. Koen, että projektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi on helpointa, kun kuljetan pedagogista dokumentointia kokoajan mukanani. Tässä retkiblogikokonaisuudessa olen pyrkinyt havainnollistamaan,… Lue lisää

Viides retki – Talvehtiminen

Sinfonioiden matkassa, osa 6/7 Sinfonioiden kehoprojekti on edennyt jo pitkälle. Niin päiväkodilla, kuin luonnossa olemme pohtineet kehonosien merkitystä ja nimenneet niitä ahkerasti. Laskemme portilla esimerkiksi kuinka monta silmää, korvaa, päätä tai nenää on lähdössä mukaan. Olemme etsineet ja tutkineet kiikareiden ja luppien avulla. Olemme kuunnelleet, miltä ympäristö kuulostaa. Olemme haistelleet sadetta ja tunnustelleet luonnonantimia. Pupuäiti… Lue lisää

Neljäs retki – Eläinbongausta ja yhteistyötä

Sinfonioiden matkassa, osa 5/7 Saavun päiväkodille. Lapset hymyilevät iloisesti nähdessään minut ja minä tervehdin kaikkia halauksella tai ystävällisellä kosketuksella. Kaikki eivät pidä halailusta. Toisille pelkät sanat eivät riitä. Kaikki kohtaamistavat ovat yhtä tärkeitä ja yhtä hyviä. Mutta yhden lapsen ilme vakavoituu, kun hän näkee minut. Hän toteaa samantien: ”Minä en lähde tänään retkelle.” Lapsi saa… Lue lisää

Kolmas retki– Vapaaleikki ja aikuisten läsnäolo

Sinfonioiden matkassa, osa 4/7 Syksyn kolmas retkipäivä alkaa aurinkoisena. ”Iina! Mennäänkö me tänään letkelle?!” ”Tarvitaanko me kuravaatteet?” Aamu on vilpoinen, eikä kuravaatteita tarvitse tänään pukea päälle. Keskustelua käydään myös kumisaappaista, mutta tänään ulkokengät ovat lämpimämpi vaihtoehto. Portilla laulamme alkulaulun. Kurottelemme aina laulun lopuksi ylös korkeuksiin. ”Mä yletän pilviin asti!” ”Mäpä taivaaseen… ei tuolla oo pilviä!”… Lue lisää

Toinen retki – Siivouspäivä

Sinfonioiden matkassa, osa 3/7 Varhaiskasvatus perustuu suunnitelmalliseen pedagogiseen toimintaan. Se jo pelkästään vaatii vahvaa ammattitaitoa. Tiimin jäsenet tuovat oman alansa tiedon, henkilökohtaiset vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet yhteiseen käyttöön. Lisäksi tarvitaan rutkasti sensitiivisyyttä, sylikaupalla heittäytymistä ja aimo annos kykyä nauraa itselleen. Varhaiskasvatuksen arki vaatii valmiutta muuttaa suunnitelmia tarvittaessa nopeastikin. Juuri näin on tänään. Päiväkodissa lähes kaikki… Lue lisää

Ensimmäinen retki – Aiheena silmät

Sinfonioiden matkassa, osa 2/7   Retkipäivä alkaa aurinkoisena. ”Tarvitaanko me kuravaatteet?” Aamu on kostea, joten päätämme laittaa kurahousut. Lapset ovat hurjan taitavia pukemaan ja jokainen saa oman osan huomiosta ja tarvitessaan aikuisen avun. Toistamme samalla vaatteiden ja kehonosien nimiä. Portille päästyämme aloitamme laulamalla alkulaulun, pohdimme mikä päivä on ja laulamme Kielinupun Vuodenaika-laulusta syksyn osuuden. Laskemme,… Lue lisää

Pedagoginen perusta toiminnalle

Sinfonioiden matkassa, osa 1/7   Aloittaessani syyskuussa Sinfonioiden ryhmässä puhuimme tiimissä projektiaiheesta. Eli oliko heille jo muotoutunut kuvaa siitä, mitä tarpeita, vahvuuksia ja mielenkiinnonkohteita ryhmässä on. Tunnetaitoja, sekä kehoon ja aisteihin liittyviä aiheita oli käsitelty ryhmän kanssa jo keväällä 2020. Ryhmä pysyi suurimmaksi osaksi kokoonpanoltaan samana myös syksyllä 2020, minkä vuoksi ryhmän kasvattajat kokivat luonnolliseksi… Lue lisää

Missä voittoreput seikkailevat?

Ilo kasvaa ulkona -hankkeen järjestämissä ideoiden jakokilpailuissa olemme arponeet palkinnoiksi Fjällräven Kånken-reppuja. Reput ovat päässeet saman tien tositoimiin seikkailemaan luontoon lasten kanssa. Tule katsomaan, millaisilla retkillä ne ovat olleet mukana!   Haapaniemen yhtenäiskoulun eskarilaiset ” Voittoreppu retkeili elokuussa ensimmäisen kerran Haapaniemen koulun eskarilaisten kanssa Viitasaaren Savivuoren ulkoilualueella. Retkeilemme usein Savivuorella, se on mitä mainioin retkikohde… Lue lisää