Siirry sisältöön

Blogi

Blogin esittely

Ilo kasvaa ulkona -blogissa asiaa varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen luontotoiminnasta. Teoriataustaa ja arkisia ilonhetkiä! Avaamme toiminnan pedagogisia perusteita ja teemme näkyväksi yhteyksiä varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmiin.

Tekstien takaa löytyvät Ilo kasvaa ulkona -hankkeen työntekijät sekä vierailevat kirjoittajat. Otamme ilolla vastaan kirjoituksia – ota yhteyttä, jos haluaisit oman tekstisi blogiin!

Etsimme kirjoittajia Ilo kasvaa ulkona -julkaisuun!

Etsimme tänä vuonna julkaistavaan luontotoiminnan käsikirjaan kirjoittajia! Olisiko sinulla mahdollisuus jakaa omaa osaamistasi, ideoita, oivalluksia hyviä käytäntöjä muille? Haluaisivatko ryhmäsi lapset jakaa esimerkiksi ajatuksiaan, lempileikkejä, piirustuksia tai taideteoksia luontotoiminnasta? Toivomme myös muuta materiaalia, kuten kuvia jotka sopisivat julkaisuun. Voit toki kirjoittaa myös yhdessä kollegasi kanssa! Kirjoituksen suuntaa-antava pituus on noin 100-600 sanaa. Lue lisää ja… Lue lisää

Vieraskynä: Työhyvinvointia askeleen päässä ulko-ovesta

Luonnon hyvinvointivaikutukset on tiedostettu ja pandemia saa ihmiset yhä laajemmin nauttimaan lähiluonnon tarjonnasta. Ymmärrämmekö silti, että luonto osana työhyvinvointia on mahdollisesti edullisin tapa vähentää sairauspoissaoloja? Ulko-opetus lisääntyy hurjaa vauhtia koulumaailmassa ja yhä useampi päiväkoti profiloituu luontopainotteiseksi. Pedagogisessa mielessä ymmärretään, että metsät ja lähiluonto toimivat monialaisen sekä eheyttävän toiminnan lähtökohtana ja mahdollistajana. Taidot opetuksen ja oppimisen… Lue lisää

Vieraskynä: Pilkittiinkö mustavalkoiseen aikaan?

Vuonna 2021 elämme varsin värikkäässä, monipuolisessa sekä kehittyneessä maailmassa ja moni asia tuntuu jotenkin itsestään selvältä, vaikkei se historian valossa sitä aina ehkä olisi ollutkaan. Kuvassa esiintyvä viskaripoika onkin varsin kiinnostunut ympäröivästä maailmastaan sekä menneistä tapahtumista. Noita menneitä tapahtumia viskaripoika kutsuu mustavalkoiseksi ajaksi, ovathan vanhat valo- ja elokuvatkin näet mustavalkoisia. Ympäröivän maailman lisäksi poika on… Lue lisää

Luontotoiminta kansallisen lapsistrategian tukena osa 2/2: tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä vahvuusajattelu

Suomen ensimmäinen kansallinen lapsistrategia julkaistiin helmikuussa 2021. Strategian keskeisenä tavoitteena on luoda kestävä, johdonmukainen ja pitkäjänteinen pohja kansalliselle lapsi- ja perhepolitiikalle. Strategialla kehitetään lapsia ja perheitä koskevaa päätöksentekoa, yhteistyötä ja toimintatapoja niin, että siinä huomioidaan perus- ja ihmisoikeusvelvoitteet. Luonto tukee tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelua Kiusaamisen ehkäisemisen ja työrauhan edistämisen tulee olla suunnitelmallista ja jatkuvaa arjessa… Lue lisää

Luontotoiminta kansallisen lapsistrategian tukena osa 1/2: ulkona oppiminen, osallisuus ja lapsilähtöisyys

Suomen ensimmäinen kansallinen lapsistrategia Kansallinen lapsistrategia julkaistiin helmikuussa 2021.Lapsistrategia on valmisteltu parlamentaarisessa komiteassa ja sen pohjana on YK:n lapsen oikeuksien sopimus Strategia perustuu kolmeen pääkohtaan: Strategialla luodaan aidosti lapsi- ja perhemyönteinen, lapsen oikeuksia kunnioittava Suomi. Lapsen oikeudet ja asema vakiinnutetaan niin, että lapset huomioidaan johdonmukaisesti kaikessa toiminnassa muiden yhteiskunnan jäsenten rinnalla ja, että lapset saavat… Lue lisää

Vieraskynä: Mitä pulkkamäessä voi oppia?

Mäenlasku tarjoaa hauskanpitoa! Mutta oletko koskaan pysähtynyt miettimään, mitä kaikkea mäenlasku opettaa? Tässäpä muutama esimerkkimietintäni: Opitaan arjen matematiikkaa. Montako mäkeä laskit? Vielä kaksi mäkeä niin lähdemme syömään! Ja niin edelleen, mitä vain mieleen juolahtaa. Sarjoittaminenkin onnistuisi. (Vasu: Tutkin ja toimin ympäristössäni – matemaattiset perustaidot) Opitaan malttia, kun välillä pitää odottaa vuoroaan, ettei laske kaverin päälle…. Lue lisää

Vieraskynä: Ulko-opejen paikallistoimintaa rakentamassa

Yksi Ilo kasvaa ulkona -hankkeen keskeisistä tavoitteista on mahdollistaa opettajien ja kasvattajien verkostoituminen muiden luontoliikunnasta innostuneiden kanssa. Hankkeellamme on oma kasvattajaverkosto, joka toimii hankekauden ajan (2019-2021). Tähyilemme kuitenkin myös kauemmas tulevaisuuteen, hankkeen jälkeiseen aikaan, ja siksi yhteistyö Ulko-opet ry:n kanssa on meille tärkeää. Olemme olleet mukana tukemassa Ulko-opejen paikallistoiminnan rakentamista eri puolille Suomea. Tämä toiminta… Lue lisää

Blogisarjan lopuksi – Projektin pedagoginen dokumentointi

Sinfonioiden matkassa, osa 7/7 On hyvästien aika! Syyskauden aikana seurattiin Sinfonioiden ryhmän luontotoimintaa. Päiväkotiryhmän projekti jatkuu, mutta oma osuuteni ryhmän arjessa on päättynyt. Haluan kuitenkin vielä tämän tekstin kautta palata tarkastelemaan syksyn toimintaa pedagogisesta näkökulmasta. Koen, että projektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi on helpointa, kun kuljetan pedagogista dokumentointia kokoajan mukanani. Tässä retkiblogikokonaisuudessa olen pyrkinyt havainnollistamaan,… Lue lisää

Viides retki – Talvehtiminen

Sinfonioiden matkassa, osa 6/7 Sinfonioiden kehoprojekti on edennyt jo pitkälle. Niin päiväkodilla, kuin luonnossa olemme pohtineet kehonosien merkitystä ja nimenneet niitä ahkerasti. Laskemme portilla esimerkiksi kuinka monta silmää, korvaa, päätä tai nenää on lähdössä mukaan. Olemme etsineet ja tutkineet kiikareiden ja luppien avulla. Olemme kuunnelleet, miltä ympäristö kuulostaa. Olemme haistelleet sadetta ja tunnustelleet luonnonantimia. Pupuäiti… Lue lisää

Neljäs retki – Eläinbongausta ja yhteistyötä

Sinfonioiden matkassa, osa 5/7 Saavun päiväkodille. Lapset hymyilevät iloisesti nähdessään minut ja minä tervehdin kaikkia halauksella tai ystävällisellä kosketuksella. Kaikki eivät pidä halailusta. Toisille pelkät sanat eivät riitä. Kaikki kohtaamistavat ovat yhtä tärkeitä ja yhtä hyviä. Mutta yhden lapsen ilme vakavoituu, kun hän näkee minut. Hän toteaa samantien: ”Minä en lähde tänään retkelle.” Lapsi saa… Lue lisää