Blogin esittely
Ilo kasvaa ulkona -blogissa asiaa varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen luontotoiminnasta. Teoriataustaa ja arkisia ilonhetkiä! Avaamme toiminnan pedagogisia perusteita ja teemme näkyväksi yhteyksiä varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmiin.
Tekstien takaa löytyvät Ilo kasvaa ulkona -hankkeen työntekijät sekä vierailevat kirjoittajat. Otamme ilolla vastaan kirjoituksia – ota yhteyttä, jos haluaisit oman tekstisi blogiin!
Vieraskynä: Ulko-opejen paikallistoimintaa rakentamassa
Yksi Ilo kasvaa ulkona -hankkeen keskeisistä tavoitteista on mahdollistaa opettajien ja kasvattajien verkostoituminen muiden luontoliikunnasta innostuneiden kanssa. Hankkeellamme on oma kasvattajaverkosto, joka toimii hankekauden ajan (2019-2021). Tähyilemme kuitenkin myös kauemmas tulevaisuuteen, hankkeen jälkeiseen aikaan, ja siksi yhteistyö Ulko-opet ry:n kanssa on meille tärkeää. Olemme olleet mukana tukemassa Ulko-opejen paikallistoiminnan rakentamista eri puolille Suomea. Tämä toiminta… Lue lisää
Blogisarjan lopuksi – Projektin pedagoginen dokumentointi
Sinfonioiden matkassa, osa 7/7 On hyvästien aika! Syyskauden aikana seurattiin Sinfonioiden ryhmän luontotoimintaa. Päiväkotiryhmän projekti jatkuu, mutta oma osuuteni ryhmän arjessa on päättynyt. Haluan kuitenkin vielä tämän tekstin kautta palata tarkastelemaan syksyn toimintaa pedagogisesta näkökulmasta. Koen, että projektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi on helpointa, kun kuljetan pedagogista dokumentointia kokoajan mukanani. Tässä retkiblogikokonaisuudessa olen pyrkinyt havainnollistamaan,… Lue lisää
Viides retki – Talvehtiminen
Sinfonioiden matkassa, osa 6/7 Sinfonioiden kehoprojekti on edennyt jo pitkälle. Niin päiväkodilla, kuin luonnossa olemme pohtineet kehonosien merkitystä ja nimenneet niitä ahkerasti. Laskemme portilla esimerkiksi kuinka monta silmää, korvaa, päätä tai nenää on lähdössä mukaan. Olemme etsineet ja tutkineet kiikareiden ja luppien avulla. Olemme kuunnelleet, miltä ympäristö kuulostaa. Olemme haistelleet sadetta ja tunnustelleet luonnonantimia. Pupuäiti… Lue lisää
Neljäs retki – Eläinbongausta ja yhteistyötä
Sinfonioiden matkassa, osa 5/7 Saavun päiväkodille. Lapset hymyilevät iloisesti nähdessään minut ja minä tervehdin kaikkia halauksella tai ystävällisellä kosketuksella. Kaikki eivät pidä halailusta. Toisille pelkät sanat eivät riitä. Kaikki kohtaamistavat ovat yhtä tärkeitä ja yhtä hyviä. Mutta yhden lapsen ilme vakavoituu, kun hän näkee minut. Hän toteaa samantien: ”Minä en lähde tänään retkelle.” Lapsi saa… Lue lisää
Kolmas retki– Vapaaleikki ja aikuisten läsnäolo
Sinfonioiden matkassa, osa 4/7 Syksyn kolmas retkipäivä alkaa aurinkoisena. ”Iina! Mennäänkö me tänään letkelle?!” ”Tarvitaanko me kuravaatteet?” Aamu on vilpoinen, eikä kuravaatteita tarvitse tänään pukea päälle. Keskustelua käydään myös kumisaappaista, mutta tänään ulkokengät ovat lämpimämpi vaihtoehto. Portilla laulamme alkulaulun. Kurottelemme aina laulun lopuksi ylös korkeuksiin. ”Mä yletän pilviin asti!” ”Mäpä taivaaseen… ei tuolla oo pilviä!”… Lue lisää
Toinen retki – Siivouspäivä
Sinfonioiden matkassa, osa 3/7 Varhaiskasvatus perustuu suunnitelmalliseen pedagogiseen toimintaan. Se jo pelkästään vaatii vahvaa ammattitaitoa. Tiimin jäsenet tuovat oman alansa tiedon, henkilökohtaiset vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet yhteiseen käyttöön. Lisäksi tarvitaan rutkasti sensitiivisyyttä, sylikaupalla heittäytymistä ja aimo annos kykyä nauraa itselleen. Varhaiskasvatuksen arki vaatii valmiutta muuttaa suunnitelmia tarvittaessa nopeastikin. Juuri näin on tänään. Päiväkodissa lähes kaikki… Lue lisää
Ensimmäinen retki – Aiheena silmät
Sinfonioiden matkassa, osa 2/7 Retkipäivä alkaa aurinkoisena. ”Tarvitaanko me kuravaatteet?” Aamu on kostea, joten päätämme laittaa kurahousut. Lapset ovat hurjan taitavia pukemaan ja jokainen saa oman osan huomiosta ja tarvitessaan aikuisen avun. Toistamme samalla vaatteiden ja kehonosien nimiä. Portille päästyämme aloitamme laulamalla alkulaulun, pohdimme mikä päivä on ja laulamme Kielinupun Vuodenaika-laulusta syksyn osuuden. Laskemme,… Lue lisää
Pedagoginen perusta toiminnalle
Sinfonioiden matkassa, osa 1/7 Aloittaessani syyskuussa Sinfonioiden ryhmässä puhuimme tiimissä projektiaiheesta. Eli oliko heille jo muotoutunut kuvaa siitä, mitä tarpeita, vahvuuksia ja mielenkiinnonkohteita ryhmässä on. Tunnetaitoja, sekä kehoon ja aisteihin liittyviä aiheita oli käsitelty ryhmän kanssa jo keväällä 2020. Ryhmä pysyi suurimmaksi osaksi kokoonpanoltaan samana myös syksyllä 2020, minkä vuoksi ryhmän kasvattajat kokivat luonnolliseksi… Lue lisää
Missä voittoreput seikkailevat?
Ilo kasvaa ulkona -hankkeen järjestämissä ideoiden jakokilpailuissa olemme arponeet palkinnoiksi Fjällräven Kånken-reppuja. Reput ovat päässeet saman tien tositoimiin seikkailemaan luontoon lasten kanssa. Tule katsomaan, millaisilla retkillä ne ovat olleet mukana! Haapaniemen yhtenäiskoulun eskarilaiset ” Voittoreppu retkeili elokuussa ensimmäisen kerran Haapaniemen koulun eskarilaisten kanssa Viitasaaren Savivuoren ulkoilualueella. Retkeilemme usein Savivuorella, se on mitä mainioin retkikohde… Lue lisää